Deze blog behandelt de tools en technieken die ons helpen om productiever, gezonder en bewuster te leven

4 tips voor het voorkomen van uitstelgedrag

De afgelopen winterperiode is een periode geweest waarin ik regelmatig taken voor me uit heb geschoven. Het is veel verleidelijker om voor de korte termijn voldoening (short-term gratification) te kiezen dan om je schouders eronder te zetten en er vol voor te gaan. Het is een feit dat we liever onze taken af hebben, om daar op de lange termijn profijt van te ervaren. Desondanks vormt uitstelgedrag voor velen, waaronder ikzelf, een wederkerige valkuil.

Dit valt te verklaren door te kijken naar de manier waarop wij onszelf aansporen om een taak vooruit te schuiven. Uitstelgedrag is namelijk erg makkelijk te rationaliseren. Wij vertellen onszelf niet dat we nooit met de taak zullen beginnen, in plaats daarvan formuleren we het op de volgende manier: “Ik ga zeker beginnen aan de klus, alleen begin ik er wel pas morgen aan”. Deze ene zin ontneemt ons van zoveel druk, waardoor we een gevoel krijgen dat erg lijkt op het productiviteitsgevoel. De realiteit is echter dat “morgen” niet anders zal zijn dan vandaag en dat er nooit een “juiste” tijd zal zijn.

De oplossing hiervoor is natuurlijk: gewoon doen! Maar in de praktijk is dit nou net het probleem, we beginnen niet… Hieronder bespreek ik 4 tips die jij kunt gebruiken om uitstelgedrag tegen te gaan.

 

1. Stel 1-3 prioriteiten op voor vandaag 📝

Misschien is dit wel de belangrijkste stap richting het stoppen met uitstelgedrag. Het werken met één tot drie prioriteiten op een dag zorgt er namelijk voor dat je een duidelijk doel voor ogen hebt in een gedefinieerde tijdspan. Je moet en zal de taken die op deze lijst staan afmaken voordat je denkt aan het uitstellen hiervan. Op deze manier laat je niks aan het toeval over en stop je pas als de taak/taken af zijn. Bovendien verlaagt het beperkt aantal prioriteiten de “tevredenheidsdrempel”, omdat je geen waslijst aan taken hoeft af te ronden alvorens je de dag met een tevreden gevoel af kunt sluiten.

 

2. Plan alle to-do’s voor de week 📆

Uitstelgedrag willen we niet alleen op dagelijkse basis tackelen, maar ook op wekelijkse basis. Dit helpt ons in het zien van het grotere plaatje. Bijvoorbeeld: op zondag plan ik het onderwerp van deze blog (één prioriteit) en op dinsdag schrijf ik de blog en publiceer ik deze (twee prioriteiten). Als ik op zondag, door uitstel, geen onderwerp voor mijn blog heb staan loop ik maandag vast. Het is daarom erg belangrijk om een to-do lijst aan te maken met alle prioriteiten voor elke dag. Zo stimuleer je jezelf om de taak op de vooraf bepaalde dag af te ronden en hoef je niet alle to-do’s een dag op te schuiven.

 

3. Get in the zone ☁️

We kennen het allemaal, het moment waarop je diep in je werk bent opgegaan en je je een productiviteitsgoeroe voelt. Deze periode vliegt voorbij en je bent trots op jezelf voor de tijd en moeite die je hebt besteed aan jouw werk. Het probleem is alleen dat deze situatie gering en zonder intentie tot stand komt. De oplossing ligt minder ver dan we denken en is vaak afhankelijk van onze omgeving. Een vaste studie- of werkroutine stimuleert ons brein om er goed voor te gaan zitten en een noise-cancelling koptelefoon helpt ook al enorm. Dit zijn simpele trucs die een groot verschil kunnen maken in onze productiviteit. Het toetreden tot de zone is vaak het lastigst, dat komt doordat ons brein moet overschakelen. De zogenoemde setup kosten liggen hoog, maar kun je verlagen door een vaste routine aan te houden. Deze routine vertelt jouw brein dat het tijd is om aan de slag te gaan. Ikzelf gebruik hiervoor deze playlist, een overzichtelijke to-do lijst en mijn bureau als omgeving. Deze elementen samen stimuleren mij om tot de zone toe te treden.

 

4. Vermijd afleiding 📵

Het toetreden tot de zone is erg waardevol, maar vergt enige voorbereiding. Het verwijderen van alle afleidingen uit de omgeving helpt je om sneller in de zone te komen en daar ook in te blijven. Over afleidingen, zoals onze telefoon, hebben we geen controle. De berichten en notificaties komen binnen en we voelen ons genoodzaakt om hierop te reageren (wat volkomen normaal is), daarom is het zaak om deze afleiding op voorhand al geen kans te geven om jou uit de zone te halen. Om deze afleidingen te elimineren is het belangrijk om eerlijk tegenover jezelf te zijn wat betreft jouw valkuilen. Zijn het websites, apps of mensen? Probeer dan voor jezelf een systeem te bouwen waarmee je voorkomt dat deze afleidingen in de buurt van jouw zone komen. Mijn grootste valkuil is afdwalen op YouTube, het bekijken van een irrelevante video die me uit de zone haalt is iets waarin ik mezelf herken. Mijn oplossing hiervoor is de “Later bekijken” lijst, het klokje dat over de thumbnail verschijnt voegt de video automatisch toe aan de lijst van video’s die je graag nog wilt zien. Met deze tactiek zorg ik ervoor dat ik niet uit mijn zone gehaald wordt, maar wel achteraf die ene interessante video kan kijken.

✊🏼 Bedankt voor het lezen!

Bedankt voor het lezen! Vond je dit nou een leuke of leerzame blog? Deel het dan met je vrienden, familie of kennissen. Meer zielen meer kennis!

Laat hier weten wat je van de blog vindt en laat mij weten welk onderwerp je graag nog voorbij ziet komen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Aanbevolen

📩 Abonneer je op mijn blog!

Meld je aan en ontvang e-mailberichten over nieuwe posts en exclusieve content.

📚 BOEK

Het boek dat ik nu lees

In The Unfair Advantage leggen Ash Ali en Hasan Kubba uit waarom iedereen een oneerlijk voordeel heeft die hij/zij kan gebruiken om het begeerde succes te behalen.

💡 UITGELICHT
📲 APP VAN DE MAAND

Skillshare is YouTube voor ambitieuzen. Leer elke denkbare vaardigheid op je eigen tempo met gecertificeerde leraars. Een ideale app om je skillset uit te breiden.

📩 Abonneer je op mijn blog!

Meld je aan en ontvang e-mailberichten over nieuwe posts en exclusieve content.